dinsdag 1 november 2011

5 Manieren om als salesleider geïnspireerd te blijven en je energy hoog te houden


Veel mensen zeggen dat ze onder het oog van inspiratie leiding geven of dat ze mensen inspireren om uitmuntend te presteren in de sales. Maar wat betekent het nou precies om "te inspireren"? Het woord inspiratie komt van het Latijnse woord "spiarae", dit betekent om te ademen, te leven. Meestal wordt dit gedefinieerd als:

1. Te stimuleren tot actie; te motiveren

2. Kunnen beïnvloeden of aanraken

Ik heb zelf de afgelopen jaren hard moeten werken om de harten van mijn salesmanagement-team en sales force (frontline) te winnen. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk persoonlijk contact te houden met al mijn teamleden in Nederland.

Ook zette ik alles op alles om tenminste één keer per maand 1 op 1 te spreken met mijn hardwerkende salesconsultants en salesmanagers, of het nou op locatie (roadshows) was of tijdens een training of sales launch meeting.

Ik hoorde regelmatig de wonderlijke maar positieve opmerking: "Dit is de eerste keer dat een nationaal (sales) manager persoonlijk met mij komt praten.” Ik merkte al snel dat deze persoonlijke aandacht van onschatbare waarde was voor het team en vanzelfsprekend het bedrijf en haar resultaten.
Het was duidelijk dat ik mij begon te ontwikkelen van een manager naar een daadwerkelijke leider, en deze persoonlijke aandacht bleek al snel de beste manier om continuïteit in de resultaten te bereiken.

Ook heb ik mijzelf altijd goed intrinsiek kunnen motiveren en hoefde niet voortdurend geduwd te worden om iets te bereiken. Maar de 1 op 1 momenten met mijn nationale managers staan mij tot op heden nog steeds bij.

Als gevolg van mijn gedrevenheid en enthousiasme werd ik al snel gepromoveerd tot een rol met een grotere verantwoordelijkheid. Ik ontwikkelde innovatieve salesprogramma's en organiseerde motiverende en inspirerende sales launches en meetings waar een salesconsultant iets kon leren, zowel persoonlijk als zakelijk. Buiten het feit dat ik iedereen wat aandacht probeerde te geven, was mijn doel dan ook om te zorgen dat ze de bijeenkomst gemotiveerd en geïnspireerd verlieten.

Maar  wie inspireert de salesleider/manager? Want meestal heeft een organisatie nog een operationeel manager en/of een algemeen directeur die naast of boven je staat, maar vaak zie je, met name als het bedrijf verspreid is over meerdere locaties, de genoemde personen nauwelijks of zelfs helemaal niet, want iedereen heeft het tegenwoordig (zogenaamd) druk. Hier dus een aantal tips om jezelf als salesleider/manager blijvend te kunnen inspireren:
  

5 Manieren om als Salesleider geïnspireerd te blijven en je energy hoog te houden:

1.     Huur een ervaren salescoach - Coaching biedt leidinggevenden leermomenten, focus, en de persoonlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en inspiratie. Het is veruit de beste manier voor leidinggevenden om geconcentreerd en geïnspireerd te blijven. Managers die de kracht van coaching hebben ervaren zweren erbij!
2.     Lees inspirerende boeken - Er zijn veel interessante boeken voor leiderschap en zelfhulpboeken op de markt. Vind het onderwerp dat je aanspreekt. Slijp jouw vaardigheden door continue te lezen en jezelf te ontwikkelen, want dit helpt bij het stimuleren van nieuwe ideeën en versterkt de belangrijke zaken in jouw carrière.
3.     Neem mentale rustmomenten - Neem een dag vrij om je weekend te verlengen. Neem een dag voor jezelf om na te denken over jouw prioriteiten en persoonlijke en zakelijke doelstellingen. Het krijgen van perspectief helpt je geconcentreerd en geïnspireerd te blijven.
4.     Lichaamsbeweging en gezond eten - Een dosis gezond leven, waaronder regelmatige lichaamsbeweging en bewuste voeding, helpt de batterijen sneller op te laden en is een bewezen stress-voorkomer. Persoonlijke gezondheid is meestal één van de eerste dingen die aan de kant wordt gedrukt bij een hectische levensstijl. Zorg er ook voor dat je een goede nachtrust krijgt.
5.     Neem een cursus voor leidinggevenden – Persoonlijke ontwikkeling is een sterke bron van inspiratie en motivatie. Externe cursussen, trainingen en seminars bieden een leider de mogelijkheid voor interactie met gelijkgestemde managers en zullen je andere en wellicht interessante perspectieven geven.

“The more difficulties one has to encounter, within and without, the more significant and the higher in inspiration his life will be.”

-       Horace Bushnell

Indien je jezelf als salesleider/manager in deze blog kan identificeren of als je toevoegingen hebt om je als salesleider zelf te inspireren en motiveren, laat dan een comment achter in deze blog.  

Fredric N. Teerling
Eigenaar TrainingU (.nl)
http://www.trainingu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten