dinsdag 1 november 2011

Kortetermijndenken, halsstarrigheid en conservatisme…kom op salesmanagers het is 2011


In deze roerige en nieuwe tijden, waarin we met z’n allen worden doodgegooid met informatie over nieuwe wetenschappelijke inzichten, het nieuwe werken, goeroes op elk vakgebied en psychologische ‘knowhow’, valt het mij op dat deze begrippen nog niet echt hun intrede hebben gedaan bij de zogenaamde ‘moderne’ managers. Zij fixeren zich veelal nog altijd op snel en efficiënt resultaat boeken, maar ze sprinten voorbij aan het feit dat dit enkel ontstaat bij teamwork, inlevingsvermogen en people management. Er is zogenaamd geen tijd voor ‘positiviteitspraatjes’ en mensen moeten niet zeuren maar werken en presteren, dat is klaarblijkelijk veelal de insteek bij veel bedrijven. Kortom, de nog immer weinig aan populariteit inboetende ‘Marxistische gedachte’ staat nog altijd hoog in het vaandel. De mens dient gebruikt te worden als een machine en hapert deze, dan is niemand onmisbaar.

Maar de mens is helaas geen machine en met al onze kennis van de hedendaagse wetenschap, zouden we toch eens moeten inzien hoe wij onszelf en elkaar misbruiken. Termen als zelfreflectie, teamwork, training en coaching moeten wij ons eigen maken. Wanneer men weet welk knopje men moet indrukken bij ieder individu om zo tot betere prestaties te komen, dan is resultaten boeken in principe een fluitje van een cent. Mensen moeten plezier hebben in hun werk en de hiërarchische ladder moet wel aanwezig zijn, maar niet simpelweg uit machtsmisbruik. De meeste managers zullen zich deze klaagzang niet snel aantrekken, want men voelt zich gewoon niet aangesproken. Managen met oogkleppen op of altijd in de ontkennende modus staan om conflicten maar uit de weg te gaan, is lekker makkelijk en valt zogenaamd niet snel op. Maar u zult versteld staan wat voor onderhuidse negatieve gevoelens er op de werkvloer heersen. En zolang dit niet erkend wordt, stapelen de problemen en frustraties zich alleen maar op. Wat is er mis met een beetje bijspijkeren van training, coaching en people management voor bedrijven, managers en hun teams? Niets, lijkt mij en daar zijn specialisten voor die zich met ervaring, kennis en kunde kunnen inzetten voor een professionelere, harmonieuzere en resultaatgerichte samenwerking voor uw bedrijf.

U zult merken dat dit soort trainingen alleen maar positieve effecten hebben op uzelf en uw team. Ik heb hier ook een column over geschreven. Lees deze eens en denk nog eens na over uw eigen ervaringen op dit gebied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten