donderdag 7 juni 2012

6 manieren om je communicatieve vaardigheden binnen jouw werk te verbeteren

George Bernard Shaw zei ooit: “Het voornaamste probleem met communicatie is de illusie dat het daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.” Een gebrek aan communicatie op de werkvloer creëert vaak problemen als frustratie, misverstanden, matige/ tot slechte prestaties en uiteindelijk personeelswisselingen. De meeste problemen, dus ook werkgerelateerde problemen, zijn terug te voeren tot een ineenstorting van de communicatie.
De wijze waarop managers communiceren met hun personeel en tevens het personeel in relatie tot elkaar, is een essentieel onderdeel binnen een productieve en succesvolle werkomgeving. Net zoals typen, schrijven, effectieve tijdsplanning, organiseren, ect., is communicatie een vaardigheid die men behoort aan te leren en moet oefenen. Dus, wat zijn de mogelijkheden om je communicatieve vaardigheden te verbeteren met je manager en medewerkers?

• Wees duidelijk, concreet en bondig
Neem de tijd om je gedachten op een rijtje te zetten en zorg er zoveel mogelijk voor dat je woorden bondig zijn. Je manager en medewerkers zitten er niet op te wachten om door een net van woorden uit jouw mond, te vissen naar datgene wat het is dat jij van hun verwacht.

• Wees bewust van je lichaamstaal
Wees bewust van de signalen die je afgeeft met je lichaamstaal. Lichaamstaal bestaat onder andere uit gezichtsuitdrukkingen, houding, oogbewegingen en de afstand in posities die er bestaan tussen jou en je gesprekspartner.

• Observeer anderen
Observeer de interactie tussen iedereen in verhouding tot elkaar. Ieder bedrijf of afdeling heeft zo z’n eigen cultuur op de werkvloer; of anders gezegd z’n eigen manier van omgang en werkwijze. Dit betekent niet dat jouw aanpak verkeerd is, maar observeer hun manier van interactie met elkaar en probeer er vervolgens achter te komen hoe jij je eigen inter-persoonlijke stijl kunt toepassen.

• Niet overdreven reageren
Wanneer je de vinger op de zere plek legt op een doortastende manier brengt dat vaak ongemakkelijke situaties met zich mee, dus neem de tijd om juist af te wegen wat je reactie zal zijn. Het is bijvoorbeeld juist om te zeggen: ”Laat me hier even over nadenken, ik kom er zo op terug.” Wanneer je zorgvuldiger en meer weloverwogen over je reactie nadenkt, zul je zien dat je effectiever communiceert.

• Probeer altijd te luisteren
Een cruciaal facet van effectief communiceren is luisteren. Let wel, iets aanhoren en daadwerkelijk luisteren zijn twee totaal verschillende dingen. Het komt te vaak voor dat we te druk zijn met het aanhoren van de ander en tegelijkertijd je eigen punt proberen over te brengen, zodat we eigenlijk niet luisteren naar wat er echt wordt gezegd. Zorg ervoor dat je altijd luistert naar wat je manager en medewerkers zeggen en hoor ze niet alleen maar aan.

• Wees persoonlijk
Communicatie hoeft niet in elke werksituatie koel, zakelijk en formeel te zijn. Leer de mensen met wie je dagelijks samenwerkt kennen en laat ze weten dat je geeft om hun als individu. Verstop je niet, sluit jezelf niet af op je kantoor of steek je kop in het zand. Maak communiceren met je personeel een dagelijkse gang van zaken. Op die manier is de communicatie tussen jou en je personeel warmer en meer transparant, zodat ook lastige en moeizame maar belangrijke onderwerpen makkelijker te bespreken zijn. Effectieve communicatie is nogmaals essentieel voor een productieve werkomgeving. Dus wanneer je in het vervolg communiceert met je manager of medewerkers, wees dan duidelijk en bondig, let op je lichaamstaal, reageer niet overdreven, luister en wees tenslotte persoonlijk.

Geschreven door Jaylyn Schumpert op 29-3-2012
Vertaald en geredigeerd door Roy Liezen op 15-4-2012

Mogelijk gemaakt door TrainingU
http://www.trainingu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten